Στηρίξτε το έργο μας!

Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2017

H ύλη και η διαχείριση της ύλης στα Μαθηματικά για το Γυμνάσιο και Λύκειο

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2018 - 19

1) Γ Λυκείου (Πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα)
Η ύλη για τα Μαθηματικά της Γ Λυκείου που θα εξεταστούν Πανελλαδικά ανακοινώθηκε στις 10/8/2018 από το ΦΕΚ Αρ. Φύλλου 3411 και δεν υπάρχει καμία αλλαγή με την περσινή ύλη (2017 - 18) που εξετάστηκαν οι μαθητές(δείτε την πιο κάτω).

2) Διδακτέα ύλη και οδηγίες διδασκαλίας των Μαθηματικών όλων των τάξεων του Δημοτικού για το σχολικό έτος 2018 - 19 είναι εδώ.  Πηγή: www.esos.gr

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2017 - 18

Στις 3/10/2017 ανακοινώθηκε για το σχολικό έτος 2017 - 18 η ύλη και η διαχείριση της ύλης από το Υπουργείο Παιδείας για τα Μαθηματικά του Γυμνασίου και Λυκείου.

Οι μοναδικές αλλαγές που παρατηρήθηκαν με την νέα ύλη είναι στα μαθήματα:

1) Άλγεβρα Α΄ Λυκείου: Επανήλθε το άθροισμα των ν - πρώτων όρων αριθμητικής και γεωμετρικής προόδου (χωρίς τις αποδείξεις των τύπων).

2) Άλγεβρα Β΄ Λυκείου: Επανήλθαν τα γραμμικά συστήματα (παράγραφος 1.1). Δείτε τα σχόλια μετά από τον πίνακα.

3) Μαθηματικά Γ΄ Γυμνασίου: Επανήλθαν το Θεώρημα του Θαλή, οι νόμοι των ημίτονων και συνημίτονων, ενώ αφαιρέθηκε ο λόγος εμβαδών ομοίων σχημάτων.

Προσοχή στις φετινές οδηγίες διαχείρισης της ύλης. Προστέθηκαν νέες παρατηρήσεις στα εξής μαθήματα: 

1) Γ Λυκείου Προσανατολισμού: 
  • Στην παράγραφο 1.2 (με το γινόμενο των δύο συναρτήσεων ίσο με το μηδέν), 
  • Στην παράγραφο 1.8 (σχετικά με το σύνολο τιμών συνεχούς και μονότονης συνάρτησης σε διαστήματα με άκρα μη πεπερασμένα), 
  • Στην παράγραφο 2.7 (η άσκηση Β3 σελ. 152 e^x >= x + 1 θα διδάσκεται πλέον ως εφαρμογή).
Στον παρακάτω πίνακα υπάρχει χωριστά για κάθε μάθημα και για κάθε τάξη η ύλη και η διαχείριση της ύλη. Η διαχείριση της ύλης για κάθε μάθημα έχει διαχωριστεί από το ενιαίο αρχείο που δίνεται από το Υπουργείο Παιδείας για πιο εύκολη εύρεση και μελέτη.

Για να δείτε την περσινή ύλη (2016 - 17) (για να την συγκρίνεται με την φετινή) πατήστε εδώ.

Συνεχής ανανέωση: 05/10/2017

Η ύλη και η οδηγίες για τη διαχείριση της διδασκαλίας για τις τάξεις του Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2017 – 18

Επιμέλεια: Δημήτρης Σπαθάρας (Σχολικός Σύμβουλος)

Γυμνάσιο
Α΄ Γυμνασίου
Β Γυμνασίου
Γ΄ Γυμνασίου
Α΄ Λυκείου
Άλγεβρα
Γεωμετρία
Β΄ Λυκείου
Άλγεβρα
Γεωμετρία
Προσανατολισμού
Γ΄ Λυκείου
ΓΕΛ
Γενικής Παιδείας
Διαχείριση της ύλης
Προσανατολισμού
ΕΠΑΛ
A΄ Λυκείου
Β΄Λυκείου 
ΕΠΑΛ
Γ΄ Λυκείου (Ημερ.)
Γεωμετρία Γ τάξης
Γ Λυκείου (Εσπ.)


Το μεσημέρι της 3 Οκτωβρίου 2017 το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τελικά την ύλη για την Α΄ και Β΄ Λυκείου για το σχολικό έτος 2017 - 18. Περίπου 20 ημέρες μετά την έναρξη των μαθημάτων.

Το παράδοξο είναι το εξής: Τα γραμμικά συστήματα στη Β Λυκείου (παράγραφος 1.1) είναι τελικά εντός ύλης! Οι ορίζουσες κτλ. είναι εντός ύλης! Η ενημέρωση γίνεται αρχές Οκτωβρίου που έχουν ολοκληρώσει όλοι εκπαιδευτικοί το εν λόγω κεφάλαιο! Άρα απαιτείται να επιστρέψουν οι διδάσκοντες στην παράγραφο 1.1 και να διδάξουν 2 διδακτικές ώρες τα γραμμικά συστήματα και τις ορίζουσες (όχι όμως παραμετρικά) όπως προτείνουν οι οδηγίες .

Δείτε τις εικόνες με τις νέες προσθήκες στην Άλγεβρα Β΄ Λυκείου.




Επίσης, στις οδηγίες διαχείρισης της ύλης στα Μαθηματικά Προσανατολισμού της Β Λυκείου περιέχει ξανά την παρουσίαση των συστημάτων με τις ορίζουσες!!! 

Είναι ακριβώς οι ίδιες οδηγίες με πέρυσι που δεν υπήρχαν στην ύλη οι ορίζουσες στην Άλγεβρα της Β Λυκείου!


Ίσως η μόνη διαφορά των οδηγιών στο μάθημα της Άλγεβρας και στο μάθημα της Κατεύθυνσης είναι ότι στο πρώτο οι μαθητές πρέπει να τις μελετήσουν τις ορίζουσες σε ασκήσεις με αριθμητικά μεγέθη (όχι παραμετρικά), ενώ στο δεύτερο σε παραμετρικά συστήματα.

Οι οδηγίες προτείνουν όπως και πέρυσι να διδαχθεί η παράγραφος 2.2 σε έξι ώρες! Μα πέρυσι δεν λέγαμε περισσότερα;;

Τέλος οι οδηγίες καταλήγουν με την εξής πρόταση:

"Η διδακτική πορεία που θα επιλεγεί δεν θα είναι στην εξεταστέα ύλη. Οι μαθητές όμως πρέπει να γνωρίζουν και να χρησιμοποιούν σε ασκήσεις τα συμπεράσματα του παραπάνω πίνακα"

κάτι που είναι προφανές αφού οι μαθητές θα το έχουν ήδη διδαχθεί στην Άλγεβρα άρα η γνώση είναι δεδομένη!

Τα πισωγυρίσματα για την διδασκαλία στα γραμμικά συστήματα δεν είναι λύση, αφού ούτε παιδαγωγικά ορθό είναι για τον μαθητή και ούτε βγαίνει στο χρονοδιάγραμμα του εκπαιδευτικού (που ίσως αφιέρωσε λίγο περισσότερο χρόνο στην παράγραφο 1.2). Τέτοιες κινήσεις αναστάτωση φέρνουν στο έργο του εκπαιδευτικού και δεν βοηθάνε στην ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος. 

Η ανακοίνωση της ύλης πρέπει να γίνεται κάθε χρόνο από την 1 Σεπτεμβρίου κάτι που δεν το έχουμε δει ποτέ έως τώρα.

6 σχόλια:

  1. ΠΡΟΣΟΧΗ!!!
    Στην άλγεβρα της Α΄ Λυκείου επανήλθε -επιτέλους- το άθροισμα των ν-πρώτων όρων αριθμητικής και γεωμετρικής προόδου (έστω και χωρίς απόδειξη των αντίστοιχων τύπων)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο Μιχαήλ!! Θα το τονίσουμε λίγο παραπάνω για να προσεχθεί!

      Διαγραφή
  2. Στα σημαντικά, πως επανήλθε και το Θεώρημα του Θαλή, όπως κι οι νόμοι ημιτόνων - συνημιτόνων, ενώ αφαιρέθηκε κι ο λόγος εμβαδών ομοίων σχημάτων στη Γ' Γυμνασίου. Στην Α' Γυμνασίου θα διδαχτούν οι επίκεντρες γωνίες και κάποιες επιπλέον παράγραφοι στις εξισώσεις, ενώ στην Α' Λυκείου θα διδαχτεί κι η απόσταση σημείων. Ελπίζω να μην ξέχασα κάτι, πέρα των ειπωμένων :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρήστο πολύ εύστοχα όσα μας αναφέρεις. Θα κρατήσω τις παρατηρήσεις σου στην κεντρική ανάρτηση για να μην χαθούν. Όποιος διαπιστώσει κάποια αλλαγή στην ύλη (σε Γυμνάσιο ή Λύκειο) ή στις φετινές οδηγίες (πχ. στην Κατεύθυνση της Γ Λυκείου προστέθηκε μια σημείωση στο 1.2 με το γινόμενο των συναρτήσεων) να το αναφέρει.

      Διαγραφή
  3. Στην ύλη της Γ' ΕΠΑΛ τα πλευρικά όρια είναι πάλι εκτός? Γιατί δεν αναφέρει κάτι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γιώργο ακολουθούμε την ύλη Μαθηματικών Γ Λυκείου Γενικής Παιδείας άρα εννοείται ότι τα πλευρικά όρια είναι εκτός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εκτιμάμε τους ανθρώπους που σέβονται τους συνομιλητές τους και διδάσκουν ήθος από τα πληκτρολόγιά τους.

Το lisari είναι χώρος που ενώνει φωνές, κάνει τις διαφορετικές δυνάμεις ομόρροπες.

Είναι εδώ για να ενώσει τους μαθηματικούς και να εκφραστούν μέσα από ένα μέσο. Επομένως, οι αντεγκλήσεις και οι προσβολές δεν μας τιμούν και δεν βοηθούν το σκοπό του εγχειρήματος.

Σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή και το ήθος σας!

Μάκης Χατζόπουλος